0 k porovnání

Uklizená nemovitost se prodává lépe a za vyšší cenu

26.6.2020 - Denně chodím kolem domu na prodej. Malý pozemek, kam slunce moc nesvítí. Na domě je umístěn reklamní poutač známé realitní kanceláře. Ten dům se nikdy neprodá za cenu, kterou majitel požaduje. Má svůj potenciál, který ale majitel neumí využít.

Rodinný dům je takový trochu slepenec ve stráni. Majitel se jej kdysi snažil renovovat, avšak renovaci nedokončil. Vzhledem k tomu, že se o něj již několik let nikdo nestará, zůstal prázdný, ale ne úplně. Oknem v přízemí vidíte rezavou konev na čaj a pár kousků špinavého nádobí. Průhledem do chodby dohlédnete do otevřené koupelny, v níž je hromada oloupaných kachliček a na věšáku visí potrhaný ručník. Pozemek je celý zarostlý břečťanem a náletovými keři. V zadním rohu je velká hromada odpadu, od sutin přes železo. O kus dál se povaluje polámaný sušák na prádlo.

Na první pohled je patrné, že majitel svůj rodinný dům na prodej vůbec nepřipravil. Přitom cena, kterou za něj požaduje, je na současný stav, lokalitu a polohu, docela vysoká.

Co s tím?
Pokud by chtěl majitel urychlit prodej nebo prodat za skutečně dobrou cenu, musel by věnovat domu svůj čas. Prvním krokem by mělo být úplné vyklizení nemovitosti a odvoz veškerého odpadu. Druhým by měl být generální úklid vnitřních prostor. Potenciální kupující určitě rád vstoupí do čistého prostoru, než do domu, plného pavučin a pozůstatků po bývalých obyvatelích. Úklid však neznamená opětovné nalepení dlaždiček v koupelně. Stačí důkladně umýt všechny povrchy, vyleštit okna a natřít zdi bílou barvou. Před vstup dát novou rohožku.

Pozemek je třeba uklidit. Je pochopitelné, že prodávající nebude zřizovat záhony a pracně pozemek čistit od náletů. Ale je dobré udržovat alespoň cestu k pozemku bez travního porostu. Ideální by bylo alespoň jednou za 14 dní trávu posekat, aby si kupující lépe představil možnosti, které pozemek nabízí.

Homestaging je něco navíc
Nemovitost určená k prodeji může ukázat své možnosti i díky několika kouskům zachovalého nábytku, který se vhodně rozmístí v jedné z místností. Nejlépe v té, do níž vstoupí kupující jako první. Home staging, který se zabývá přípravou nemovitosti na prodej, je dnes už samostatná disciplína. Profesionálové dokážou předvést kupujícímu nemovitost v různých ročních obdobích s různým vybavením a zařízením, které rozvine představivost a ukáže možnosti prodávané nemovitosti.

Za nereálným očekáváním následuje zklamání
Představa prodávajícího o ceně nemovitosti bude většinou vždy vyšší, než cena prodejní. Pokud nemovitost nebyla typicky investiční, vždy v ní bude stávající majitel nechávat kus své práce a svého života. Pokud bude na své ceně trvat, může se nemovitost stát neprodejnou. A prázdný dům, o který nikdo nepečuje, prostě chátrá. Za pár let může jeho cena klesnout ne o desítky, ale i o stovky tisíc. Proto je třeba přenést se přes své představy a poradit se s odborníky.

Aby se cena přibližovala co nejvíce realitě, je třeba zmapovat lokalitu a srovnat svou nemovitost s prodávanými – a prodanými – nemovitostmi v blízkém okolí. Určitě je dobré také oslovit zkušeného makléře, který doporučí nejlepší nabídkovou cenu vzhledem k povaze a stavu nemovitosti a lokalitě, v níž se nachází. Lepší je předejít zklamání, že o nemovitost za nabízenou cenu nikdo nemá zájem a prodat ji za reálnou cenu.

Pokud chce prodávající předvést svou nemovitost v dobrém světle a zdůraznit její přednosti, musí jí před prodejem věnovat čas. Stačí úklid, odvoz odpadu a dům bude na první pohled vypadat pro každého kupujícího přitažlivěji.

Autor článku: Radek Koch
Radek Koch
Profil
Hlídací pes
Nastavte si zdarma hlídacího psa
*
lname: phone: