0 k porovnání

Svěřit prodej nemovitosti raději jedné, nebo více realitním kancelářím?

31.8.2021 - V dnešní době je běžné, že jednu nemovitost nabízí více realitních kanceláří. Někteří si své nemovitosti dokonce neváhají prodávat sami. Exkluzivní smlouvě se řada prodávajících brání. Přetrvává názor, že více makléřů je schopno najít více kupujících, z nichž jeden bude ten pravý. Je to tak ale doopravdy? Není lepší oslovit jen jednoho profesionála a s ním spolupracovat po celou dobu prodeje nemovitosti?

Kvalitní prodej nemovitosti totiž zajistí spíše jedna realitní kancelář než třeba pět dohromady. Rozdílů mezi tím, zda nemovitost nabízí jedna či více realitních kanceláří, je mnoho. A drtivá většina z nich hovoří spíše ve prospěch jedné výhradní zprostředkovatelské smlouvy.

Když prodáváte sami
Jestliže se rozhodnete prodat svou nemovitost sami, musíte věnovat prodeji mnoho úsilí a času. Bez inzerce na realitních serverech to nepůjde. Inzerce není zadarmo, a tak si budete muset vytvořit vlastní marketingový plán, objednávat inzerci a platiti za ni.

Počítejte ovšem s tím, že se na inzerát neozvou jen vážní zájemci, ale také mnoho těch, kteří si přijdou nemovitost jen tak prohlédnout. Čas strávený prohlídkami může pro vás při zaměstnání a dalších povinnostech představovat neúměrné zatížení.

Navíc mimo zájemců se bude hlásit také mnoho makléřů, kteří se vás budou snažit přesvědčit, že vaši nemovitost prodají lépe než vy. Vybrat si mezi nimi, či je všechny odmítat, bude vyžadovat vaše další úsilí.

Když najdete vhodného zájemce, čekají vás mnohé úřední úkony, jako je vyhotovení kupní smlouvyzajištění vkladu do katastru nemovitostívyřešení případné úschovy kupní ceny a mnoho dalších povinností.

Pokud nejste vzděláni v oboru nákupu a prodeje nemovitostí, stejně budete muset pro některé z úkonů vyhledat odborníky. Minimálně pro zpracování kupní smlouvy. Pokud to neuděláte, může celá transakce skončit neúspěchem.

A tak ve snaze ušetřit provizi, kterou byste vyplatili realitní kanceláři, strávíte s prodejem mnohem více času, a navíc budete muset stejně zaplatit odborné práce. Všechny tyto povinnosti za vás může převzít vybraná realitní kancelář.

Důležitým faktem, který nejde opomíjet, je také stanovení správné kupní ceny. Profesionální makléř, který se v dané lokalitě pohybuje mnoho let, dokáže možná prodat nemovitost za vyšší částku, než jakou byste utržili při prodeji svépomocí.

Když oslovíte více makléřů
Vybrat si jednu realitní kancelář, která vás bude výhradně zastupovat, je ideálním řešením. Mnoho prodávajících má však pochybnosti, zda se bude jeden makléř jeho nemovitosti dostatečně věnovat. A tak osloví makléřů více. Zde ovšem neplatí rčení, že více rybářů chytí více ryb.

Nabídky realitních kanceláří se z velké části soustřeďují na několik celostátních a regionálních internetových serverů. A tak se stává, že na jednom realitním serveru zájemce najde několikrát stejnou nemovitost – a pokaždé za jinou cenu. Kupujícímu se může tento způsob prodeje jevit jako neseriózní.

Ani realitní kancelář nemusí vyvíjet dostatečnou aktivitu. Pokud totiž nemá podepsanou exkluzivní smlouvu, její obchod je nejistý. Nikdy nebude vědět, zda za svoji práci dostane zaplaceno. Vynaložené úsilí tak bude menší, než když bude vědět, že má svou odměnu po odvedení práce jistou.

Když uzavřete exkluzivní smlouvu
Jestliže svěříte prodej vybrané realitní kanceláři, máte jistotu, že se bude daný makléř prodeji vaší nemovitosti opravdu věnovat. Zajistí inzerci, udělá profesionální fotografie, videoprezentaci popřípadě 3D scan nemovitosti, obstará všechny prohlídky a zajistí kompletní právní servis.

Přidanou hodnotou dobré realitní kanceláře je totiž administrativní zázemí a tým odborníků, s jejichž pomocí bude převod nemovitosti proveden profesionálně a v patřičné kvalitě.

Vybrat si vhodnou realitní kancelář je prvním a důležitým krokem, když se rozhodnete prodat vaši nemovitost. Sepsání exkluzivní smlouvy je pak začátkem spolupráce, na jejímž konci bude úspěšný obchod.

Autor článku: Radek Koch
Radek Koch
Profil
Hlídací pes
Nastavte si zdarma hlídacího psa
*
phone: fullname: fname: email: