16.3.2021 - Doby, kdy byl pro mnoho starších lidí internet něčím naprosto neznámým, jsou ty tam. Pandemie naučila procházet stránky internetu i ty, kteří si ještě před rokem mysleli, že se bez digitálního světa obejdou. Pro mnohé se navíc stal internet jedinou možností, jak být během pandemie v kontaktu se svými blízkými. Aplikace typu Skype, Teams či FaceTime se staly téměř samozřejmostí.
Zajít si pro oblíbené noviny, katalog nebo časopis, to byl po mnoho let pro tisíce lidí zaběhlý rituál, jenž byli nuceni díky pandemii změnit. Nyní se spíše podívají do mobilu, tabletu či na monitor stolního počítače, než by utíkali do prodejny s tiskem.
Proč si tedy pročítat časopisy a letáky s mnohdy již neaktuální nabídkou, když je na internetových stránkách vše k dispozici v reálném čase? Otázka, na kterou v posledních měsících poznali odpověď i ti, kteří dříve spoléhali spíše na jiné typy médií. Například švédský nábytkářský gigant IKEA na konci roku 2020 oznámil, že již přestal po téměř sedmdesáti letech vydávat svůj tištěný katalog. Zákazníci jej nově najdou pouze v on-line verzi na internetových stránkách.
Nebyly to ovšem pouze internetové obchody a zpravodajské servery, které začalo navštěvovat během posledního roku stále více lidí, ale také stránky se zábavným obsahem a tématicky zaměřené portály, ty s nabídkou nemovitostí nevyjímaje. Většího podílu návštěvnosti starších lidí přicházejících z realitních serverů si všímají také realitní makléři, pro které se stalo internetové prostředí za posledních deset let naprostou samozřejmostí.
Dopoledne se domluvit s klientem na prodeji jeho nemovitosti, odpoledne vše profesionálně nafotit, popřípadě vytvořit 3D prohlídku nemovitosti, a večer umístit inzerát na některý z realitních serverů. A pokud se poštěstí, tak třeba již druhý den vyrazit se zájemcem na prohlídku. Rychlost, které mohou jiné typy médií jen stěží konkurovat.
Jak výrazně se změnil za poslední rok přístup lidí k hledání nemovitostí na internetu, ukazují data realitního serveru realityčechy.cz a realitymorava.cz, který prezentuje nabídky nemovitostí českých realitních kanceláří již od roku 2005. "V únoru 2021 k nám přišlo o 48 % uživatelů více než ve stejném měsíci loňského roku. Mnohem zajímavější jsou ovšem demografická data, z nichž vyplývá, že se o 11 % meziročně zvýšil počet návštěvníků s věkem nad 55 let. Věková skupina 55–64 let vzrostla z 9 na 15 % a skupina 65+ se meziročně zvýšila z 8,5 na 13,5 %,“ okomentoval aktuální data Michal Pich, provozoval realitního serveru.
Sílící pozice on-line prostředí se nedotýká pouze oboru realit. Za poslední rok výrazně vzrostla návštěvnost internetových obchodů, streamovacích služeb či informačních serverů. De facto většina odvětví, která měla své služby či výrobky dohledatelné na internetu, neměla o klienty nouzi ani během pandemie. Mnoho majitelů firem si právě díky zpřísněným podmínkám podnikání uvědomilo, jak těžké by to měli, kdyby nebyla jejich nabídka, výrobky, či služby dohledatelné na internetu.