Vybíráte realitního makléře, kterému chcete svěřit prodej své nemovitosti? Zkoumejte, co již prodal a jak s ním byli klienti spokojeni. Dobré reference jsou pro každého makléře důležité. Ale špatnou vám samozřejmě žádný makléř neposkytne. Jak si ověřit, zda je makléř opravdu vhodnou osobou pro váš záměr?
Může se zdát, že stačí vybrat si velkou realitní kancelář, jejíž reklamu jste třeba právě teď zahlédli u dálničního sjezdu. Ale nestačí vybrat si realitní kancelář. Důležité je vybrat si vhodného realitního makléře. I samostatně pracující realitní makléř nebo neznámá malá realitní kancelář může mít velký tah na branku a vyvinout dostatek úsilí k realizaci kvalitního obchodu. Naopak, někdy realitní makléři "vyrostou" ve velkých agenturách a posléze si zvolí vlastní cestu, osamostatní se a založí si svoji vlastní kancelář. Dostatek zkušeností je podstatný. Ten by měl však makléř podložit také příslušnými referencemi z uzavřených obchodů.
Lze poznat dobrého makléře podle chování?
Zkrátka – i sňatkový podvodník se často vyznačuje kvalitním oblekem a dobrým chováním. U realitního makléře hledejte spíš jiné vlastnosti. První známkou kvality je, jak je na schůzku s vámi připraven. Určitě jste telefonicky nebo e-mailem probrali základní informace, které mají být předmětem budoucího obchodu. Makléř by měl přijít již na první na schůzku patřičně připraven. Může získat informace o nemovitosti v katastru nemovitostí, případně si nemovitost, o niž jde, alespoň zvenku obhlédnout a klientovi na schůzce navrhnout vhodné řešení a další postup.
O jaké reference má klient makléře požádat?
Určitě je vhodné informovat se na objem obchodů, které makléř zrealizoval a na dobu, po kterou v realitním oboru působí. I když každý někdy začíná, tak málokdo je tak nadaný, že dokáže – i přes veškeré vzdělání – okamžitě pracovat sám. Výhodou je v tomto případě, když začínající makléř pracuje zpočátku v týmu se zkušenějším kolegou, který ho zasvětí do celého procesu. Ani počet zrealizovaných obchodů ale nemusí být nejdůležitější číslovkou. Nemusí znamenat, čím více, tím lépe. Pokud makléř pracuje sám, je samozřejmé, že počet obchodů bude menší. Bude se totiž muset zabývat také činnostmi, které ve velké realitní kanceláři zajistí jeho spolupracovníci v administrativě či externí odborníci. To však neznamená, že pracuje méně kvalitně. Proto je tak důležité zjistit, jak byli spokojeni bývalí klienti.
Jak zjistit, zda uváděné reference jsou pravdivé?
„Velká spokojenost, vše bravurně vyřešeno… Doporučuji paní J. M., je opravdová profesionálka… Pán Z. D. byl milý a ochotný a vše vyřešil… Oceňuji ochotné jednání, bezproblémový obchod…“ Tak a podobně znějí reference na webových stránkách mnoha makléřů. Pod tím šifra, případně celé jméno. Avšak v dnešní době on-line správy webových stránek není problém si jakékoli reference vytvořit vlastními silami. A jak rozlišit ty skutečné od těch uměle vytvořených? Jedině přímým kontaktem s klientem, který referenci poskytl. Na jednu stranu lze chápat, že klienti, kterým makléř pomohl uzavřít obchod, nechtějí být soustavně obtěžováni telefonáty potenciálních klientů. Na druhou stranu, pokud bude mít makléř svolení poskytnout telefonní číslo, případně e-mail spokojeného klienta novému, bude to pro něj velké plus. A po úspěšném obchodu se určitě najde klient, který dovolí svůj kontakt takto využít. Na některých webových stránkách makléřů je u doporučení nejen celé jméno klienta, ale i jeho fotografie a místo bydliště (samozřejmě bez adresy). V tom případě je skoro jisté, že některý z nich bude dohledatelný prostřednictvím internetových vyhledávačů. Pokud jsou na některé sociální síti, můžete se s nimi spojit a zjistit, zda jsou uvedené reference skutečné a pravdivé. Na českém realitním trhu se pohybují tisíce makléřů, kteří pracují samostatně nebo v některé z realitních kanceláří. Makléř a klient si musí porozumět a důvěřovat. Jen tak lze vyřešit i komplikované transakce. K tomu mohou reference na dosavadní práci makléře velmi pomoci.