0 k porovnání

První dojem prodává. Uklizená nemovitost se prodá rychleji a za víc

28.12.2020 - K efektivnímu prodeji nemovitosti je třeba pečlivá příprava. Mimo jiné se stále více využívá k vyvolání prvního pozitivního dojmu homestaging. Je to relativně nová služba, která se rychle stává populární u stále většího počtu realitních makléřů a prodávajících. Velmi dobře si uvědomují potřebu upravit nemovitost tak, aby se líbila zájemcům a dala se prodat rychle a co nejvýhodněji.

Fotky staré chaty v podzimním slunci. Krásná velká jablka na starém stromě. Lístky na keřích zvolna padají na kovový stůl stojící na terase, v jehož středu je naaranžovaná kytice podzimních plodin. U paty schodiště stojí vydlabaná dýně a žlutá chryzantéma ve velkém květináči. Sotva člověk nahlédne přes plot, tak se zasní. Jak krásné by bylo sednout si na chvíli na terasu s teplým čajem a rozhlédnout se po okolí.

Ještě jste potenciálnímu kupci neotevřeli dveře do chaty, ale už se vám podařilo vzbudit jeho zájem. Právě tak to může být v jakémkoli ročním období. Stačí pár drobností, které z prázdné smutné nemovitosti udělají přitažlivý objekt. Obor, kterému se říká homestaging, se již zabydlel i na českém trhu nemovitostí.

Co homestaging znamená
Je to v podstatě "kosmetická" příprava domu nebo bytu k nafocení fotografií pro inzerci, případně 3D prohlídku, a na prohlídku potenciálních zájemců. I když tato aktivita slouží realitní činnosti – tedy prodeji nemovitostí, má do značné míry společné rysy s interiérovým designem. Abyste upravili nemovitost efektivně k prodeji, je třeba mít vkus, neotřelý pohled na nemovitost a její okolí, a zajímavý nápad.

Homestaging totiž neznamená opravu, či dokonce rekonstrukci nemovitosti. Neznamená to ani přeplnit dům či byt nábytkem, obrazy a dekoracemi. Naopak. Cílem je ukázat zájemcům možnosti, které daný prostor nabízí. Má vzbudit emoce, dodat atmosféru vyklizenému domu tak, aby si zájemci dokázali představit, jak zde budou žít.

Prioritou je naprostá čistota prostoru
Pokud v prodávané nemovitosti nikdo nebydlí, je třeba ji úplně vyklidit. Žádný návštěvník není zvědavý na památky předků vaší rodiny. Nicméně stará chata či chalupa může mít svůj genius loci, který potenciálního kupce zaujme. Proto si ponechte stranou například staré fotografie, zachovalé houpací křeslo nebo petrolejku. Právě takové artefakty můžete použít pro homestaging.

Nejprve je však nutno prostor vyčistit a pokud možno natřít bílou barvou. Jednak se interiér prosvětlí, a jednak jde o neutrální barvu, která žádného návštěvníka ani neosloví, ani mu ale nebude vadit.

V čistém prostoru a na čistých stěnách pak mohou vyniknout například starobylé fotografie, které ukazují místo takové, jaké bylo před sto lety. Na staré houpací křeslo přehodíte moderní deku a na stolek naaranžujete petrolejku a puntíkovaný hrnek na čaj. Stačí maličkost, která vyvolá dojem klidu a pohody.

Technický stav nemovitosti nezakrývejte
Účelem homestagingu je poukázat na možnosti nemovitosti. Určitě ne zakrývat jeho nedostatky. Na většině starších nemovitostí, pokud nejsou po kompletní rekonstrukci, se nedostatky vždycky najdou. Plíseň ve stěně v důsledku špatné izolace, díra v okapu, chybějící dlaždice na terase. Vady nemovitosti vyjdou dříve nebo později najevo a je třeba, aby s nimi kupující počítal. Jen tak se předejde pozdějším reklamacím.

Vylepšit nemovitost před prodejem tak, aby byla atraktivnější, může kupující sám. Nebo lze o tuto službu požádat svého realitního makléře. Většina realitních kanceláří homestaging nabízí. Ovšem ne vždy je v ceně zprostředkovatelské provize. Na to je třeba se informovat u vybraného makléře.

Jindra Svitáková

Autor článku: Radek Koch
Radek Koch
Profil
Hlídací pes
Nastavte si zdarma hlídacího psa
*
email: fname: fullname: