0 k porovnání

Garáž samostatně nebo raději jako součást domu?

11.6.2020 - Od 1. ledna 2007 je podle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. podmínkou zároveň se stavbou nového domu postavit jednu garáž a zřídit jedno parkovací místo. Garáž má být přednostně řešena jako součást rodinného domu. Je to však výhodné?

Výhody garáže v domě
Na první pohled se zdá, že garáž jako součást domu je jednoznačně nejvýhodnějším řešením. V prvé řadě je to záležitost stavby. Stavba garáže se totiž posuzuje společně s domem, a tak se administrativa vyřídí najednou. Garáž se většinou zřizuje v prvním podlaží domu. V případě, že je dům alespoň zčásti podsklepený, je možné garáži věnovat část těchto prostor a mít ji pod úrovní terénu.

Zdá se tedy ideální spojit garáž s domem. Filmová představa, jak prší, vy zajedete do garáže a vystupujete z automobilu obtíženi nákupy "suchou nohou" rovnou do domu, je velmi lákavá. Také fakt, že sednete v kterékoli roční době do automobilu se stálou teplotou a nemusíte odmetat sníh či škrábat námrazu z oken, se jeví jako velmi lákavá.

Garáž v domě má však také svá negativa. Především je to prostorová náročnost, protože garáž zabere část domu, která by se dala využít pro jiné účely. A také je to finanční náročnost. Vjezd do garáže je totiž dalším rizikovým místem, kudy lze do domu vniknout. Stačí nechat pootevřená vrata a zloděj může vykrást nejen garáž, ale zároveň i dům.

Garáž má i zvýšené požadavky na požární bezpečnost. Spojovací dveře musí být protipožární, ale i dělicí zdi a stropní konstrukce musí splňovat přísnější požární normy. V garáži s podlahou pod úrovní okolního terénu navíc nelze umístit automobil s pohonem na LPG.  

Velikost garáže
Pokud je garáž umístěna v domě, hraje roli i její velikost. Pokud se nejedná o nadstandardně řešený rodinný dům, ale spíše o běžnou stavbu do velikosti 4+1, navrhuje se většinou garáž pro jedno vozidlo. To však mnoha domácnostem nestačí. Zvláště v malých obcích, kde je třeba dojíždět do zaměstnání, do školy i na nákupy, vlastní rodina více automobilů.

Často je také třeba, aby garáž zároveň sloužila pro uložení jízdních kol, sezónních pneumatik, sekačky trávy, či jako malá dílna a sklad. V tom případě bude třeba kombinovat dva způsoby a na pozemku postavit buď přístřešek, nebo další garáž pro druhé auto, případně další vozidla a zahradní techniku.

Nedoporučuje se "přilepit" novou stavbu ke stávajícímu domu. Často se tím architektura domu úplně zničí. Pokud je pozemek dostatečně velký a lze pro garáž najít jiné místo s dobrým přístupem, je lepší stavbu oddělit.

Garáž mimo dům
Novou garáž je v případě dostatku místa také vystavět dostatečně velkou, aby v ní vznikly úložné prostory například pro sportovní náčiní, zahradní techniku a další potřeby. Každopádně je vhodné konzultovat její stavbu s architektem, aby do území dobře zapadla. Pak přijde na řadu projektant a příslušná řízení. Garáže větší než 25 m? vyžadují umístění na pozemku formou územního rozhodnutí, a následně stavební povolení. Po skončení celého procesu pak již stačí oznámit její používání.

Z garáže mimo obytný dům nepůjdete tedy s nákupem "suchou nohou" přímo do obytných prostor. I když bude zděná, určitě v ní nebude takový tepelný komfort, jako když bude součástí domu.

Na druhou stranu může oddělená stavba přinést pozitiva. V domě zůstane více místa na bydlení. Garáž lze vyprojektovat tak, aby prostor nebyl jen úschovnou automobilu, ale stal se pro některého z členů domácnosti dílnou, v níž se budou moci věnovat technicky náročnějším koníčkům. Zároveň poslouží jako úložný prostor pro další potřebné součásti domácnosti.

Ať jde o garáže v domě nebo mimo dům, je třeba nepodcenit zabezpečení prostor, a to jak mechanické, tak elektronické. Zapomenout by se nemělo také na odpovídající připojištění, které se nebude vztahovat jen na automobil, ale i na ostatní uskladněné věci pro případ krádeže i živelných pohrom.

 

Autor článku: Radek Koch
Radek Koch
Profil
Hlídací pes
Nastavte si zdarma hlídacího psa
*
fullname: fname: